Chathulp

We vragen je om de afspraken van de chathulp eerst goed te lezen.

Hoe werkt de chat?
  • Na het inschrijvingsgesprek bij vzw Victor kreeg je een aanmeldingsnummer.
  • Dit aanmeldingsnummer en het rijksregisternummer van de persoon met autisme heb je nodig om in te loggen.
  • Er start een 1-op-1 gesprek met een professionele begeleid(st)er van vzw Victor.
  • Indien alle begeleid(st)ers bezet zijn, word je in een wachtrij gezet.
Wanneer is de chat open?
  • Gemiddeld is er twee halve dagen per week een begeleider online om te antwoorden op vragen.
  • Op de kalender kan je zien wanneer welk team online is. Elk team bestaat uit verschillende medewerkers.
Wie kan er allemaal chatten?
  • Jongeren of volwassenen met autisme die zelf aangemeld zijn en op de wachtlijst staan bij vzw Victor.
  • De ouders, partner, kinderen, brussen van een persoon met autisme die aangemeld is en op de wachtlijst staat bij vzw Victor.
  • Dit project zit in een experimentfase. We hopen dit aanbod in de toekomst ook uit te breiden naar cliënten in begeleiding.
Hoeveel kost de chat?
  • Er wordt een ambulante sessie aangerekend (€5,23 | 0,155 RTH-punten), dit is goed voor 3 blokken van 20min.
  • Er wordt gerekend per blok van 20 minuten. Bij het overschrijden van 20 minuten, wordt automatisch een volgend blok gestart.
  • Bij het overschrijden 3 blokken, wordt een tweede ambulante sessie aangerekend die opnieuw goed is voor 3 blokken van 20 minuten.
  • De betaling gebeurt aan de hand van een factuur.
  • Bijvoorbeeld:
    • Stel dat het chatgesprek 10 minuten duurt, dan wordt 1 blok van 20 minuten genoteerd + je hebt nog 2 blokken van 20 minuten over.
    • Stel dat een chatgesprek 30 minuten duurt, dan worden 2 blokken van 20 minuten genoteerd + je hebt nog 1 blok van 20 minuten over.
    • Stel dat een chatgesprek 50 minuten duurt, dan worden 3 blokken van 20 minuten genoteerd + de volgende keer wordt een nieuwe ambulante sessie aangerekend.
Welke vragen kan je stellen?
  • Inhoudelijke vragen over autisme
  • Probleemsituaties over je kind/partner/ouder/broer of zus met autisme
  • Probleemsituaties die je zelf meemaakt als kind/jongere/volwassene met autisme
  • Praktische vragen betreffende wachttijd, premies, doorverwijzing naar andere hulpverlening
Hoe lang duurt een chatgesprek?
  • Een chatgesprek duurt ongeveer 20 minuten.
  • Een chatgesprek mag maximaal 60 minuten duren, zodat ook anderen de kans krijgen om te chatten.
  • Net zoals bij een face-to-facegesprek verwachten we dat je tijdens het chatgesprek niet bezig bent met andere dingen (bv. gamen, surfen naar andere websites, enz).
  • Als er gedurende 5 minuten geen activiteit is op de chatbox, zal de thuisbegeleider vragen of je er nog bent. Indien hier geen reactie op komt, wordt de chat afgesloten.
Wordt het gesprek achteraf opgeslagen?
  • Na de chat blijft het gesprek niet bewaard op jouw pc of toestel.
  • Een transscriptie van het gesprek wordt bij ons bewaard op een beveiligde server.
  • De inhoud van de chatgesprekken is vertrouwelijk en wordt behandeld volgens de wet op de privacy.
De verbinding wordt plots verbroken. Wat nu?
  • Uitzonderlijk kan het gebeuren dat een gesprek wegens technische problemen wordt afgebroken. Dit betekent niet dat we geen gesprek met je willen.
  • Indien dit gebeurt, probeer het dan zeker nog eens opnieuw. Hou er wel rekening mee dat het een tijdje kan duren totdat alles terug opgestart is.
  • We raden aan om te chatten met een desktop of laptop (niet met je smartphone). Dit geeft de meest stabiele verbinding.
Wat als er niemand online is?
  • Er is enkel een begeleider online tijdens vooraf afgesproken momenten.
  • Heb je een heel dringende vraag of ben je in nood? Dan zoek je best contact met een volwassene die je vertrouwt. Bel in crisissituaties naar je huisarts of naar de politie.
  • Heb je vooral behoefte aan een luisterend oor, dan kan je dag en nacht (ook anoniem) contact opnemen met Awel (www.awel.be) of met Tele-Onthaal (www.tele-onthaal.be).
Met wie chat ik?
  • De chat wordt beantwoord door professionele begeleiders van vzw Victor. Je kan chatten met de contactpersoon of met een thuisbegeleider.
  • De thuisbegeleiders hebben verschillende expertises en zijn ingedeeld in teams.
  • Op de kalender kan je zien wanneer welk team online is. Elk team bestaat uit verschillende medewerkers.
Aanmeldingsnummer (vb. 16/102):

Rijksregisternummer:


Ik ga akkoord met bovenstaande afspraken